Algemene informatie en financiële tegemoetkomingen
Op deze pagina vindt u informatie over langer comfortabel wonen. Hiertoe is informatie over voorzieningen, diensten en hulpmiddelen gebundeld voor gebruikers van het SchermVan in de gemeente Zwijndrecht.
Wmo
De meeste mensen willen zelfstandig wonen. En meedoen in de samenleving. Soms is daar ondersteuning bij nodig. Bijvoorbeeld omdat u door uw leeftijd, ziekte of een beperking niet alles zelf kunt doen. Dan komt u misschien in aanmerking voor een maatwerkvoorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Maatwerkvoorzieningen zijn diensten of zaken die precies zijn afgestemd op uw persoonlijke situatie. Voor een maatwerkvoorziening is een indicatie nodig van de Sociale Dienst Drechtsteden. De Sociale Dienst Drechtsteden biedt verschillende Wmo maatwerkvoorzieningen. U kunt niet direct een Wmo-voorziening aanvragen. U vraagt eerst een gesprek aan. Daarin wordt uw situatie besproken en bekeken of een maatwerkvoorziening een goede oplossing is voor u. In Zwijndrecht woonplaats worden ook verschillende voorzieningen en activiteiten aangeboden die voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Het kan zijn dat u hiermee voldoende geholpen bent en een maatwerkvoorziening niet nodig is.
PGB
Voor de meeste voorzieningen kunt u kiezen voor zorg in natura of een persoonsgebonden budget (PGB). In het gesprek met de Wmo-consulent bespreekt u wat het beste bij u past. Een PGB is een bepaalde hoeveelheid geld, waarmee u zelf ondersteuning inkoopt passend bij uw situatie. U regelt hiermee zelf uw ondersteuning of zorg.
Kosten
Met ingang van 1 januari 2020 veranderen de landelijke regels voor de eigen bijdrage CAK. Dit heeft ook gevolgen voor inwoners van Zwijndrecht met Wmo-voorzieningen. Vanaf januari 2020 betaalt elke inwoner met een Wmo-voorziening een eigen bijdrage van €19,00.
Sociale Dienst Drechtsteden
Wilt u meer informatie over Wmo-maatwerkvoorzieningen of een indicatie aanvragen? Neem dan contact op met de Sociale Dienst Drechtsteden.
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Hebt u hulp nodig bij de Wmo-melding of tijdens het verdere proces? Denkt u dan ook aan de mogelijkheid van een cliëntondersteuner, naast bijvoorbeeld een familielid of kennis. De cliëntondersteuner denkt vanuit uw belang mee tijdens het hele aanvraagproces. Hij of zij kan u helpen om voorafgaand aan het keukentafelgesprek op een rij te zetten aan welke zorg of ondersteuning u behoefte heeft. U bereidt samen het gesprek voor en de ondersteuner staat u bij tijdens het gesprek. U krijgt na het gesprek advies over de vervolgstappen en de ondersteuner kan u helpen met het kiezen van een zorgaanbieder. De cliëntondersteuner denkt ook met u mee over andere manieren om de juiste hulp te krijgen.
Vivera
Op de website van Vivera vindt u alle informatie over de Wmo in Zwijndrecht. Vivera werkt samen met lokale partners onder de naam Vivera Zwijndrecht. Het is de digitale ingang voor inwoners die willen weten hoe zorg, wonen, welzijn en inkomensondersteuning in de gemeente is georganiseerd. U vindt hier onder andere meer informatie over het doen van vrijwilligerswerk, het ondernemen van leuke sociale activiteiten of hulp van een zorgmaatje of professional. Daarnaast leest u bijvoorbeeld over de onafhankelijke cliëntondersteuning die in de Vivera wijkteams zijn georganiseerd. Mocht u één van onze professionals willen spreken en/of hulp nodig hebben, ga dan naar de Vivera wijkteams.
Vivera wijkteam
In Zwijndrecht is het Vivera Wijkteam actief. Dit is het sociaal wijkteam met professionals die inwoners vanaf 18 jaar informatie, advies en ondersteuning geven. Hier kunt u terecht met vragen over gezondheid en welzijn, werk en inkomen, problemen rond schulden en Wmo vragen.
Diverz
Welzijn en leefbare wijken voor iedereen in Zwijndrecht. Dat is waar Diverz zich iedere dag met passie, energie en enthousiasme voor inzet. De overheid doet daarvoor een beroep op de inwoners zelf en op hun omgeving. Samen met inwoners, vrijwilligers en andere professionele (hulpverlenende) organisaties versterkt Diverz de eigen kracht van inwoners en draagt de organisatie bij aan de zelfredzaamheid. De organisatie doet dit verbindend, klantgericht en ondernemend.